Kiss Márton: Fejlesztőkísérlet matematikaórán egy meggyőződés felülírására. In: Új kutatások a neveléstudományokban 2021 : a neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira, (14). pp. 54-72. (2021)
|
Cikk, tanulmány, mű
ukn_2021_054-072.pdf Letöltés (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
Akciókutatásként egy fejlesztőkísérletet terveztem egy kilencedikes osztályban, amellyel az volt a cél, hogy megváltozzon az a sokakban élő téves meggyőződés, hogy minden matematikai feladatnak van, és csak egy megoldása van. A felmérések úgy épültek fel, hogy tükrözték az órákon megteremteni kívánt hozzáállást. Tehát olyan feladatokat is kaptak a diákok, amelyeknél több esettel kellett számolni, illetve észre kellett venni, és tudni kellett kezelni az ellentmondást. A tanulók fejlődésének elemzése során a fő kérdések a következők voltak: Milyen mértékben fejleszthető egy adott témakör kapcsán, hogy egy tanuló felismeri-e a több lehetséges esetet és/vagy az ellentmondást? Ha észreveszi, hogyan kezeli a tanuló a több esetet és/vagy az ellentmondást? Milyen információt kaphatunk a tanulók írásbeli munkája alapján az önellenőrzésről és az önszabályozásról? Az elemzés után úgy tűnt, hogy az utó- és késleltetett tesztnél a kezdeti majdnem nullához képest már körülbelül a csoport fele több esettel dolgozott, illetve rájött az ellentmondásra, és összességében érzékelhető ezen tesztek összképe alapján a szemléletmódbeli változás. Jelentősen befolyásolta a tanulók fejleszthetőségének ütemét és mértékét a tárgyi tudás, amelynél az alapok komoly hiánya több tanulónál jelentkezett. Voltak olyan tanulók, akik a közvetlen fejlődési zónájuk alapján alkalmatlanok az egységes fejlesztésre, illetve voltak olyan tanulók is, akik számára önmagukhoz képest nagyon csekély mértékű az egységes fejlesztés hatása.
| Mű típusa: | Könyv része |
|---|---|
| Rovatcím: | Oktatáselmélet |
| Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Új kutatások a neveléstudományokban 2021 : a neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira |
| Dátum: | 2021 |
| Kötet: | 14 |
| ISSN: | 2062-090X |
| ISBN: | 978-963-306-896-0 |
| Oldalak: | pp. 54-72 |
| Sorozat neve: | Új kutatások a neveléstudományokban |
| Nyelv: | magyar |
| Kiadó: | Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet, Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Tudományos Bizottsága |
| Kiadás helye: | Szeged |
| Befoglaló mű URL: | https://acta.bibl.u-szeged.hu/78728/ |
| Kulcsszavak: | Matematikai problémamegoldás, Kritikus gondolkodás |
| Megjegyzések: | Bibliogr.: p. 71-72. ; ill. ; összefoglalás magyar nyelven |
| Szakterület: | 01. Természettudományok 01. Természettudományok > 01.01. Matematika |
| Feltöltés dátuma: | 2023. máj. 22. 15:40 |
| Utolsó módosítás: | 2023. máj. 22. 15:41 |
| URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/78906 |
![]() |
Tétel nézet |

