Bredács Alice; Szakálos Sziringa: A szociális hátrányból származó stressz verbális és nonverbális megnyilvánulásai az intézményben, valamint vizuális megjelenése a tanulói rajzon mint vizsgálati eszközön. In: Új kutatások a neveléstudományokban 2021 : a neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira, (14). pp. 74-88. (2021)
|
Cikk, tanulmány, mű
ukn_2021_074-088.pdf Letöltés (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
A pedagógusok által észlelt bizonyos jelenségek megértését több körülmény korlátozza vagy gátolja. Ezek közé soroljuk például a tanulók rendkívüli megnyilvánulásai mögött húzódó események feltárását és megértését, valamint a tanulói megismerés lehetőségeit. Fejlődésüket az iskolai teljesítmény és a magatartás alapján mérik, így alakul ki a kép a tanulóról és életkörülményeiről. A magatartásbeli váratlan, szokatlan változást a pedagógusok általában egy konkrét okra vagy eseményre vezetik vissza. A tanuló magatartásának története nem egyszerűsíthető így le, személyisége csak az őt körülvevő környezeti háttér jellemzőivel együtt érthető meg. A folyton visszatérő stresszforrások összeadódnak, és tartós stresszt, akár egészségromlást is okoznak. Feltárásuk életmentő lehet a tanulónak, teljesítménye is nőhet. A stresszhelyzet az ember és környezete közötti kölcsönhatás folyamatában újszerű magatartási választ igénylő vagy kontrollálhatatlannak, megoldhatatlannak vélt helyzetet jelent. A stresszforrás gyakran kapcsolható a hátrányos helyzethez. A vizsgálathoz olyan mérőeszköz készült, amely alkalmas a rajztechnikai szint felmérése mellett a tanulók élethelyzeteinek, problémáinak megismerésére. A mérőeszköz bizonyíthatóan segíti a tanári megismerést és a tanuló önismeretét. A tanuló képessé válik felismerni, verbális és vizuális úton megfogalmazni az életében jelen lévő stresszforrásokat. Ez előrelépés a megoldáskereséshez, stresszoldáshoz. Az elégtelen szociális helyzetből eredő stressz tanulónként eltérő módon nyilvánul meg, de a vizsgálat egyes feltárást szolgáló elemei együttesen adnak teljes képet a tanuló állapotáról. Ez a fajta megnyilvánulás merőben eltér a mindennapi oktatási-nevelési folyamatok eddigi tapasztalataitól, mert előidézése, tudatosítása irányított úton történik és kerül feldolgozásra.
| Mű típusa: | Könyv része |
|---|---|
| Rovatcím: | Neveléselmélet |
| Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Új kutatások a neveléstudományokban 2021 : a neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira |
| Dátum: | 2021 |
| Kötet: | 14 |
| ISSN: | 2062-090X |
| ISBN: | 978-963-306-896-0 |
| Oldalak: | pp. 74-88 |
| Sorozat neve: | Új kutatások a neveléstudományokban |
| Nyelv: | magyar |
| Kiadó: | Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet, Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Tudományos Bizottsága |
| Kiadás helye: | Szeged |
| Befoglaló mű URL: | https://acta.bibl.u-szeged.hu/78728/ |
| Kulcsszavak: | Stresszkezelés, Megküzdőképesség fejlesztése, Önismeret, Képességfejlesztés |
| Megjegyzések: | Bibliogr.: p. 86-87. ; ill. ; összefoglalás magyar nyelven |
| Szakterület: | 05. Társadalomtudományok 05. Társadalomtudományok > 05.01. Pszichológia 05. Társadalomtudományok > 05.03. Oktatástudomány |
| Feltöltés dátuma: | 2023. máj. 22. 15:53 |
| Utolsó módosítás: | 2023. máj. 22. 15:53 |
| URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/78907 |
![]() |
Tétel nézet |

