Szakmásodás diákszemmel : professzionalizmus és pályaszocializáció a Magyar Tanítójelöltek Lapjában (1926-1938)

Pelesz Nelli; Nóbik Attila: Szakmásodás diákszemmel : professzionalizmus és pályaszocializáció a Magyar Tanítójelöltek Lapjában (1926-1938). In: Új kutatások a neveléstudományokban 2021 : a neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira, (14). pp. 133-147. (2021)

[thumbnail of ukn_2021_133-147.pdf] Cikk, tanulmány, mű
ukn_2021_133-147.pdf

Letöltés (372kB)

Absztrakt (kivonat)

A magyar és nemzetközi neveléstörténet-írás az elmúlt két évtizedben fordult fokozott érdeklődéssel a tanítóság története felé. A kutatások fókuszában elsősorban a néptanítói szakma 19. századi története állt. Kutatásunk két aspektus mentén terjeszti ki a kutatások kereteit: egyrészt a két világháború közötti időszak vizsgálatával, másrészt a pályára még nem lépő preparandisták pályaszocializójának vizsgálatával. Kutatásunkban azt vizsgáltuk, hogy a tanítónövendékek, mint foglalkozási csoportjuk leendő tagjai, szakmai szocializációjuk során milyen tartalmakat és szempontokat tartottak nyilvános vitára érdemesnek, milyen fókuszok mentén tematizálták hivatásukat és az arra való felkészülést, illetve milyen önreflektív dimenziókat kapcsoltak be a professzionalizáció folyamatait illetően. A Magyar Tanítójelöltek Lapja betekintést engedett a pályára készülő preparandisták pályaszocializációjának néhány aspektusába. A jövő tanítóit saját lapjukban nem elsősorban a tanítói szakma tudományos háttere foglalkoztatta, de sokat foglalkoztak a szakma mindennapi kihívásaival. A kutatás eredményeként megállapítható, hogy a témákat illetően lassú profilváltás játszódott le a lapban. A kezdeti bizonytalanság, „iskolás” tematikai variációk sokasága után (leggyakoribb témák: humor, természettudomány, pedagógia, reklám) némileg fajsúlyosabb, átgondoltabb, komolyabb tárgyakat – a Trianon utáni Magyarország dilemmái, a kultúra, a nevelés és azzal szoros összefüggésben a tanítói hivatás helye és újraértelmezése – vitattak meg a lap hasábjain.

Mű típusa: Könyv része
Rovatcím: Neveléstörténet
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Új kutatások a neveléstudományokban 2021 : a neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira
Dátum: 2021
Kötet: 14
ISSN: 2062-090X
ISBN: 978-963-306-896-0
Oldalak: pp. 133-147
Sorozat neve: Új kutatások a neveléstudományokban
Nyelv: magyar
Kiadó: Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet, Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Tudományos Bizottsága
Kiadás helye: Szeged
Befoglaló mű URL: https://acta.bibl.u-szeged.hu/78728/
Kulcsszavak: Horthy-korszak, Oktatásügy - Magyarország - 20. sz., Pedagógia, Neveléstörténet - Magyarország - 20. sz.
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 145-147. ; ill. ; összefoglalás magyar nyelven
Szakterület: 06. Bölcsészettudományok
06. Bölcsészettudományok > 06.01. Történettudomány és régészet
Feltöltés dátuma: 2023. máj. 23. 08:25
Utolsó módosítás: 2023. máj. 23. 08:25
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/78911
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet