Kovács Zsuzsa; Hegyi-Halmos Nóra; Schiller Emese: Az elmélet-gyakorlat integrációjának lehetőségei a munkaalapú tanulás keretei között. In: Új kutatások a neveléstudományokban 2021 : a neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira, (14). pp. 253-262. (2021)
Cikk, tanulmány, mű
ukn_2021_253-262.pdf Letöltés (477kB) |
Absztrakt (kivonat)
Napjaink szakmai professzionalizációjának kulcskérdése, hogy milyen mértékben képesek a munkavállalók az önirányított, magas színvonalú munkahelyi tanulás megvalósítására. Az egyetemi képzéseknek egyik fő célkitűzése, az adott szakmához kapcsolódó ismeretek és képességek megtanításán túl, a folyamatos szakmai fejlődés iránt elkötelezett gondolkodásmód kialakítása, amelynek megvalósításában a szakmai gyakorlatok, illetve gyakornoki programok kiemelkedő szereppel bírnak. A munkaalapú tanulás változatos formáinak támogatása azonban nemcsak a tudatos munkahelyi tanulásra készítheti fel a hallgatókat, hanem visszajelzéssel is szolgálhat arról, hogy a képzésben elsajátított/megszerzett elméleti tudás milyen mértékben alakítható át és építhető be a tudatos karrierfejlesztés folyamatába (Calway & Murphy, 2007; Little & Harvey, 2006). Pilotjellegű kutatási projektünk1 során – egy nagyobb hallgatói populáción megvalósuló későbbi kutatás kiindulópontjaként – vizsgáltuk az ELTE PPK emberi erőforrás tanácsadó mesterszak szakmai gyakorlatának keretében megjelenő munkahelyi tanulás jellemzőit, azt, hogy megvalósul-e, illetve, ha igen, mi jellemzi az egyetemi, elmélethangsúlyos képzés és a munkaalapú tanulás integrációját? Hogyan járul hozzá a szakmai gyakorlat az egyetemi képzésben elsajátított ismeretanyag gyakorlatban való alkalmazásához? A kutatás célcsoportját a szak alumni hallgatói jelentették, akik körében online kérdőíves és interjús vizsgálatot végeztünk validált, nemzetközileg ismert mérőeszközök (Ackermanns et al., 2013; Nghia & Duyen, 2019) adaptálásával. A tanulmány kitekint a munkaalapú tanulás és az elmélet és a gyakorlat integrációjának néhány kérdésére, valamint összefoglalja a pilotjellegű kutatás legfontosabb eredményeit.
Mű típusa: | Könyv része |
---|---|
Rovatcím: | Módszertan és digitális technológiák az oktatásban |
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Új kutatások a neveléstudományokban 2021 : a neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira |
Dátum: | 2021 |
Kötet: | 14 |
ISSN: | 2062-090X |
ISBN: | 978-963-306-896-0 |
Oldalak: | pp. 253-262 |
Sorozat neve: | Új kutatások a neveléstudományokban |
Nyelv: | magyar |
Kiadó: | Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet, Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Tudományos Bizottsága |
Kiadás helye: | Szeged |
Befoglaló mű URL: | https://acta.bibl.u-szeged.hu/78728/ |
Kulcsszavak: | Pedagógiai kutatás |
Megjegyzések: | Bibliogr.: 262. p. ; összefoglalás magyar nyelven |
Szakterület: | 05. Társadalomtudományok 05. Társadalomtudományok > 05.03. Oktatástudomány |
Feltöltés dátuma: | 2023. máj. 23. 09:54 |
Utolsó módosítás: | 2023. máj. 23. 09:54 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/78919 |
Tétel nézet |