Innovatív eszközök és módszerek alkalmazásának lehetőségei a programozás oktatásában, a felsőoktatásban.
Előnézet |
Cikk, tanulmány, mű
pek_2007_030-031.pdf Letöltés (164kB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
A műszaki felsőoktatás egyik legfontosabb területe a programozásoktatás. Az utóbbi évek tapasztalatai és néhány felmérés azt mutatja, hogy a felsőfokú képzésben részt vevő hallgatók egyre kevésbé szeretik a programozást mint tantárgyat, elért eredményeik romlanak. Kevésbé tartják fontosnak későbbi munkájukban, illetve úgy vélik, hogy a számukra megtanított programozói ismeretek túlságosan elméletiek, nem szolgálják az algoritmikus gondolkodásmód és a problémamegoldó képesség fejlesztését. Szimpóziumunk olyan eszközöket és módszereket mutat be, amelyek egyrészt növelhetik a hallgatók programozástanulási motivációját, könnyebbé, gyakorlatiasabbá, látványosabbá tehetik az oktatást mind a kezdő, mind a haladó szinten; másrészt hozzásegítik a hallgatókat ahhoz, hogy az elméleti mellett a műszaki gyakorlatban is jól alkalmazható, alkotóképes tudásra tegyenek szert. Tóth György Ferenc és Johanyák Csaba előadásukban a szoftverfejlesztés módszertani problémáival foglalkoznak. Vizsgálják a programfejlesztés tantárgy átalakítási lehetőségeit a versenyszféra igényeinek megfelelően, a csoportmunka hatását az eredményesség szempontjából. Farkas Károly előadásában a programozásoktatás könnyed, de mégis hatékony lehetőségeit mutatja be a Logo nyelv segítségével. Kitér néhány olyan módszertani példára is, mint a programírás helyett „programszerelés” – labirintus feladat és operációkutatás; strukturált programozás, aproximáció – tetraéder rajzolása az Elica-Hungarica programmal; valamint programozástanítás számítógép nélkül Lego-logóval. A harmadik előadás keretében Kiss Róbert foglalkozik a programozásoktatás néhány, a főiskolai oktatásban jelentkező problémájával. Bemutat egy, a nürnbergi kiállításon innovációs nagydíjat nyert programozható robotot, mely lehetővé teszi a programnyelvek szintaktikus elemeinek készségszintű elsajátítása mellett az egyéni kreativitás és algoritmikus gondolkodás fejlesztését is. Az új eszköz használata közvetlen módon juttatja programozási sikerélményhez a hallgatókat. A negyedik előadásban Pásztor Attila mutatja be néhány gyakorlati példán keresztül, hogyan használhatóak fel a modellrobotok a már megszerzett elméleti tudás gyakorlati tapasztalattá való átültetésében, hogyan alkalmazhatók ezek az eszközök a programozástanításon kívül az informatika más területein is.
Mű típusa: | Konferencia vagy workshop anyag |
---|---|
Rovatcím: | Szimpózium |
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Pedagógiai Értékelési Konferencia |
Dátum: | 2007 |
Kötet: | 5 |
Oldalak: | pp. 30-31 |
Konferencia neve: | Pedagógiai Értékelési Konferencia (5.) (2007) (Szeged) |
Befoglaló mű URL: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/59491/ |
Kulcsszavak: | Programozás tanítása - előadáskivonat, Felsőoktatás - előadáskivonat |
Megjegyzések: | Összefoglalás magyar nyelven |
Feltöltés dátuma: | 2019. aug. 01. 06:08 |
Utolsó módosítás: | 2022. nov. 08. 11:56 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/60324 |
Tétel nézet |