Totth Gedeon; Kovács Ildikó; Mezőné Oravecz Titanilla Éva; Mucha László: A védjegyek szerepe, és fogyasztói megítélése. In: Jelenkori társadalmi és gazdasági folyamatok, (14) 2. pp. 215-236. (2019)
Előnézet |
Cikk, tanulmány, mű
jelenkori_014_002_215-236.pdf Letöltés (244kB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
A jóléti társadalmakban, így hazánkban is, korábban soha nem látott termékmennyiség, és termék választék próbálja kielégíteni a már létező, vagy még meg sem született fogyasztói igényeket. Azonban a kínálat bővülésével a fogyasztói döntéshozatal megnehezedik. A termékválaszték, valamint a csomagolásokon feltüntetett adatok olyan információ-dömpinggel látják el a fogyasztót, aminek feldolgozása nagyon nehezen lehetséges. A vásárlás során a fogyasztók számtalan döntési, funkcionális, pszichológiai, társadalmi, és egyéb kockázattal szembesülnek, melyek csökkentésére különböző stratégiákat alkalmaznak. Ilyen döntési kockázatcsökkentő eszköz a védjegyes termékek választása. A védjegyek szerepe az élelmiszerek esetében – ahol sok tömegtermék fellelhető – kiemelten fontos. Jelen tanulmányunk a hazai élelmiszerekre irányuló fogyasztói magatartás elemzésével foglalkozik. Kutatási célunk az általánosan elfogadott nemzetközi skálák (CETSCALE, 1-7 Likert-skála) alkalmazásával a hazai fogyasztói etnocentrizmus vizsgálata, valamint a védjegyek ‒ azon belül is elsősorban a Magyar Termék, Hazai Termék, Hazai Feldolgozású Termék tanúsító védjegyek ‒ ismertségének, és a hozzájuk kapcsolódó vásárlói attitűdnek a megismerése. Az 551 fő megkérdezésével elvégzett kutatásunk eredményei segítséget nyújthatnak a magyar élelmiszeripari vállalkozások számára a fogyasztói preferenciák megismerésében, a megfelelő védjegy-stratégia kialakításában, és ezáltal versenyképességük növelésében. Abstract: In welfare societies, including Hungary, the amount of product and product range that we have never seen before is trying to satisfy existing or not yet born consumer needs. However, consumer decision-making becomes more difficult with the expansion of supply. The product range and the information on the packaging provide information dumping to customers, which is very difficult to process. Consumers face numerous decision-making, functional, psychological, social, and other risks during shopping, and various strategies are being used to reduce them. Such a decisionmaking risk reduction tool is choosing branded products. The role of trademarks in food - where many mass products are found - is very important. This article aims to present an analysis of consumer behavior towards domestic food. By using the internationally accepted international scales (CETSCALE, 1-7 Likert-scale) our research goal is to examine domestic consumer ethnocentrism, and to analyze the recognition, and customer attitudes of trademarks, especially the Hungarian Product, Home Product, and Domestic Process Product. The results of our research conducted by 551 people can help Hungarian food companies to understand consumer preferences, develop a proper trademark strategy that increases their competitiveness.
Mű típusa: | Cikk, tanulmány, mű |
---|---|
Egyéb cím: | The role and customer measurement of trademarks |
Rovatcím: | Gazdálkodás- és szervezéstudományok |
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Jelenkori társadalmi és gazdasági folyamatok |
Dátum: | 2019 |
Kötet: | 14 |
Szám: | 2 |
ISSN: | 1788-7593 |
Oldalak: | pp. 215-236 |
Kiadó: | Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Kar |
Kiadás helye: | Szeged |
Befoglaló mű URL: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/66312/ |
Kulcsszavak: | Fogyasztói magatartás, Védjegy |
Megjegyzések: | Bibliogr.: p. 235-236. ; összefoglalás magyar és angol nyelven |
Szakterület: | 05. Társadalomtudományok 05. Társadalomtudományok > 05.02. Közgazdasági és gazdálkodástudományok |
Feltöltés dátuma: | 2020. máj. 08. 09:27 |
Utolsó módosítás: | 2021. jan. 26. 12:10 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/67556 |
Tétel nézet |