Szubjektív jóllét a mintaadó pedagógusok körében - coping stratégiák, egészségmagatartás és egészségi állapot vizsgálata

Darvasi Erika: Szubjektív jóllét a mintaadó pedagógusok körében - coping stratégiák, egészségmagatartás és egészségi állapot vizsgálata. In: Tanulmányok a társadalomról IV. : a Szegedi Tudományegyetem JGYPK ATIKI Alkalmazott Társadalomtudományok Tanszék, ETSZK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék, és a BTK Szociológia Tanszék tudományos diákköri munkái, (4). pp. 103-138. (2019)

[thumbnail of tanulmanyok_a_tarsadalomrol_004_103-138.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
tanulmanyok_a_tarsadalomrol_004_103-138.pdf

Letöltés (28MB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

Among the biological, environmental factors and the health care system parameters which influence human health, it is of most importance to emphasize the role of lifestyle as the fourth influencing pillar of health. Throughout lifetime, the organism has to face positive and negative stressors, however, the quality of adaptation determines the consequence that stress evokes. Chronic stress might lead to morbidities that affect several organ systems, therefore the use of highly efficacious coping strategies is essential. Preventive lifestyle elements decrease the development of morbidities, and also possess the benefit of health care system expenditure reduction. Health maintenance habits are mostly evolved by early adulthood, and typically only modified by occurrence of serious illnesses (e.g. heart disease, cancer). By transmitting values and serving as models, pedagogues contribute to socialisation significantly. In my research, I aimed to investigate the extent of stress a pedagogue has to face as well as characterize their coping strategies. In 5 secondary schools 79 individuals were enrolled into the study using a personally asked or self-completed questionnaire. My results show that preventive health behaviour is not only accompanied by a higher level of general satisfaction and happiness, but also by a better subjective health status. Physically passive teachers reported lower rates of satisfaction and happiness. More than half of the respondents go in for sports regularly, and a majority aspires to keep a healthy diet In terms of coping strategies, problem-focused methods are characteristic. It is a cause for concern that the incidence of morbidities was higher in the group of teachers reporting higher stress-levels.

Mű típusa: Könyv része
Egyéb cím: Well-being amongst model-serving pedagogues, a study on coping strategies, health behaviour and state of health
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Tanulmányok a társadalomról IV. : a Szegedi Tudományegyetem JGYPK ATIKI Alkalmazott Társadalomtudományok Tanszék, ETSZK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék, és a BTK Szociológia Tanszék tudományos diákköri munkái
Dátum: 2019
Kötet: 4
ISBN: 978-615-00-5056-0
Oldalak: pp. 103-138
Sorozat neve: Tanulmányok a társadalomról
Nyelv: magyar
Konferencia neve: Országos Tudományos Diákköri Konferencia (34.) (2019) (Szeged)
Befoglaló mű URL: http://acta.bibl.u-szeged.hu/69564/
Kulcsszavak: Egészségmegőrzés, Egészséges életmódra nevelés - iskolai
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 134-138. ; összefoglalás angol nyelven
Szakterület: 05. Társadalomtudományok
05. Társadalomtudományok > 05.03. Oktatástudomány
Feltöltés dátuma: 2020. júl. 03. 11:01
Utolsó módosítás: 2022. feb. 15. 15:49
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/69422
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet