Digital inequalities by gender and socio-economic status among Hungarian students based on PISA 2015

Vincze Anikó: Digital inequalities by gender and socio-economic status among Hungarian students based on PISA 2015. In: Belvedere Meridionale, (32) 3. pp. 86-102. (2020)

[thumbnail of belvedere_2020_003_086-102.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
belvedere_2020_003_086-102.pdf

Letöltés (594kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

Our paper focuses on the socio-demographic segmentation of dimensions of digital inequalities introduced by DiMaggio and Hargittai (2001). These dimensions include technical apparatus, autonomy of use, ICT skills, social support and purpose of use. We conducted our investigation on the Hungarian subsample of the PISA 2015 dataset, from which we applied variables on ICT use to reveal differences between boys and girls, and by socio-economic and cultural status of students in these dimensions. According to our analysis there are gendered differences as well as differences by socio-economic status regarding dimensions of digital inequalities. Our results can contribute to further research to better understand the relationship between digital inequalities and other dimensions.

Mű típusa: Cikk, tanulmány, mű
Rovatcím: Studies
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Belvedere Meridionale
Dátum: 2020
Kötet: 32
Szám: 3
ISSN: 2064-5929
Oldalak: pp. 86-102
Befoglaló mű URL: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/72071
DOI: 10.14232/belv.2020.3.7
Kulcsszavak: Teljesítménymérés - tanulók - nemzetközi - éves, Tudásszintmérés - iskolai - nemzetközi - éves, Társadalomtudomány
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 101-102. és a lábjegyzetekben ; összefoglalás angol nyelven
Szakterület: 05. Társadalomtudományok
05. Társadalomtudományok > 05.03. Oktatástudomány
Feltöltés dátuma: 2021. feb. 23. 10:10
Utolsó módosítás: 2021. feb. 23. 10:10
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/72078
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet