A mondatmegértés és az implicit tanulás kapcsolata

Szvoboda Gábor; Németh Dezső: A mondatmegértés és az implicit tanulás kapcsolata. In: Szegedi pszichológiai tanulmányok : 2010. pp. 89-96. (2010)

[thumbnail of szegedi_pszichologiai_tanulmanyok_2010_089-096.pdf] Cikk, tanulmány, mű
szegedi_pszichologiai_tanulmanyok_2010_089-096.pdf

Letöltés (570kB)

Absztrakt (kivonat)

A tanulmány a mondatmegértés, a nyelv és az implicit rendszerek kapcsolatát vizsgálja kísérleti módszerekkel. Kutatásunkban kettős terheléses implicit tanulást mérő eljárással ASRT teszteket folytattunk le egyetemi hallgatókkal, melynek során a reakcióidők statisztikai összehasonlításával az implicit tanulás mértékét határoztuk meg különböző kutatási feltételek mellett. A kettős terheléses elrendezés során az implicit tanulási feladat mellett szó-, mondat-feldolgozási és matematikafeladatokat kellett megoldaniuk a vizsgálati személyeknek. Eredményeink szerint egyedül a mondatfeldolgozás interferált az implicit tanulással, így valószínű hogy a beszédmegértés és a nyelvelsajátítás nagyban függ a procedurális /implicit rendszerektől. Vizsgálatunkban egy új módszer segítségével mutattuk ki, hogy a mondatmegértés és mentális nyelvtan kapcsolatban van a procedurális rendszerrel. Our research examines the link among sentence comprehension, language and the implicit systems with experimental methods. We conducted dual-task ASRT tests with university students and statistically compared their reaction times to define the measure of implicit learning in each different condition. Results indicated that sentence comprehension and language acquisition largely depend on the procedural/implicit systems. Earlier studies came to similar conclusion; however in those cases the implicit motor learning was not sufficiently eliminated. In our experiment we managed to demonstrate the link among sentence comprehension, language and the procedural system with a new method.

Mű típusa: Könyv része
Egyéb cím: The link between implicit learning and sentence comprehension
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Szegedi pszichológiai tanulmányok : 2010
Dátum: 2010
ISSN: 1789-6061
Oldalak: pp. 89-96
Sorozat neve: Szegedi pszichológiai tanulmányok
Nyelv: magyar
Kiadó: Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó
Kiadás helye: Szeged
Befoglaló mű URL: http://acta.bibl.u-szeged.hu/75314/
Kulcsszavak: Pszichológia, Tanulás
Megjegyzések: Bibliogr.: 96. p. ; ill. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Szakterület: 05. Társadalomtudományok
05. Társadalomtudományok > 05.01. Pszichológia
Feltöltés dátuma: 2022. ápr. 20. 09:45
Utolsó módosítás: 2022. ápr. 20. 09:45
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/75344
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet