Könnyen érthető és hozzáférhető információ értelmi sérült személyek számára: megéri? : metanarratív szakirodalmi áttekintés

Chinn Deborah; Homeyard Claire: Könnyen érthető és hozzáférhető információ értelmi sérült személyek számára: megéri? : metanarratív szakirodalmi áttekintés. In: Válogatás a könnyen érthető nyelv nemzetközi szakirodalmából, (1). pp. 70-95. (2021)

[thumbnail of konnyen_ertheto_nyelv_001_070-095.pdf] Cikk, tanulmány, mű
konnyen_ertheto_nyelv_001_070-095.pdf

Letöltés (767kB)

Absztrakt (kivonat)

Az értelmi sérült személyek számára „hozzáférhető információ” mennyisége az elmúlt években jelentős növekedésnek indult az egyesült királyságbeli egészségügyi ellátásban, melyet a szakpolitikai iránymutatás mellett nemrég kötelezően bevezetett előírások tettek lehetővé. Ezzel egyidejűleg azonban kérdések is felmerültek a hozzáférhető források hatásosságát illetően (részvétel ösztönzése és egyenlőtlenségek csökkentése az egészségügyi ellátásban). Célkitűzés: Jelen szakirodalmi áttekintés célja a hozzáférhető információk értelmi sérült személyekre gyakorolt hatásának értékeléséhez használt, különböző megközelítésekből származó bizonyítékok áttekintése és szintetizálása metanarratív megközelítés segítségével. Keresési stratégia: A tanulmányokat ismétlődő jelleggel szűrtük és kerestük hivatalos adatbázisokban, valamint kiadók által nem megjelentetett, nehezen hozzáférhető dokumentumokban (ún. szürke irodalom). Esetenként kézi, intuitívabb gyűjtést is alkalmaztunk. Kiválasztási szempontok: Olyan 2015 előtt megjelent, angol nyelvű tanulmányokat választottunk ki, melyek értelmi sérült felnőtt személyek számára készült írott információ készítésével vagy értékelésével foglalkoztak. Adatgyűjtés- és szintézis: A tanulmányokat 5 csoportba soroltuk be a szerzők írói stílusa, szakmai és szervezeti háttere, illetve az általuk végzett vizsgálatok célkitűzései és módszertana alapján. Eredmények: Az 5 csoportba sorolt 42 kiválasztott tanulmány eltérően viszonyult a következő kérdésekhez: (i) széles körű kommunikáció vs. személyre szabott tartalmak, (ii) eredeti tanulási környezettől függetlenül megvalósuló olvasási készség vs. társadalmi gyakorlat, illetve (iii) a kutatók vs. értelmi sérült személyek szakértelmének szerepe a hozzáférhető tartalmak készítésében és értékelésében. A készítésükkel kapcsolatos lehetséges előnyök ellenére csupán korlátozott menynyiségű bizonyíték áll rendelkezésre a hozzáférhető egészségügyi információk hatásosságát illetően. Következtetések: Az egyénre szabott információk nagyobb valószínűséggel felelnek meg az értelmi sérült emberek személyre szabott egészségügyi információs igényeinek. A különböző társadalmi csoportok részvétele a hozzáférhető információ készítésében lehetőséget nyújt változatos csoportok aktív társadalmi szerepvállalását.

Mű típusa: Könyv része
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Válogatás a könnyen érthető nyelv nemzetközi szakirodalmából
Dátum: 2021
Kötet: 1
ISBN: 978-615-5946-52-3
Oldalak: pp. 70-95
Sorozat neve: Könnyen érthető nyelv : hozzáférhető információ
Nyelv: magyar
Kiadó: Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó
Kiadás helye: Szeged
Befoglaló mű URL: https://acta.bibl.u-szeged.hu/77043/
Kulcsszavak: Esélyegyenlőség - Európai Unió, Emberi jogok - Európai Unió, Fogyatékkal élők - Európai Unió, Kommunikáció
Megjegyzések: Bibliogr. a lábjegyzetekben ; összefoglalás magyar nyelven
Szakterület: 05. Társadalomtudományok
05. Társadalomtudományok > 05.05. Jogtudomány
05. Társadalomtudományok > 05.08. Média és kommunikáció
Feltöltés dátuma: 2022. nov. 15. 09:44
Utolsó módosítás: 2022. nov. 15. 09:44
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/77046
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet