Aknai Dóra Orsolya; Fehér Péter: Robotok alkalmazásának legújabb eredményei az általános iskolában - nemzetközi kitekintés. In: Új kutatások a neveléstudományokban 2021 : a neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira, (14). pp. 149-163. (2021)
Cikk, tanulmány, mű
ukn_2021_149-163.pdf Letöltés (609kB) |
Absztrakt (kivonat)
A robotok oktatási célú használatának gondolata sokéves múltra tekinthet vissza. Seymour Papert korai próbálkozásai (LOGO programozási nyelv kifejlesztése az 1960 évek végén, majd ezt követően a Teknőc padlórobot létrehozása) után az oktatási célú robotok használata a 2000-es évektől egyre szélesebb körben terjedt el az angolszász országokban. A 2010-es évektől kezdve a magyar iskolákban is megjelentek (jóllehet a Digitális Oktatási Stratégia 2016-os célkitűzéseinek megvalósítása még várat magára). Mivel a robotika oktatási-pedagógiai kontextusba történő bevezetésével kapcsolatban meglehetősen kevés hazai szakirodalom áll rendelkezésre (könyvekből például Aknai & Fehér, 2019; Lénárd et al., 2018; Lénárd & Sarbó, 2018), ezért kutatásunkban a nemzetközi szakirodalom alapján kívánjuk feltárni azokat a legújabb eredményeket és trendeket, amelyek megismerése fontos tudásanyagot szolgáltathat a hazai kutatók és gyakorló pedagógusok számára egyaránt. A szakirodalom áttekintése során különös hangsúlyt fektetünk a speciális nevelési igényű tanulók körében folytatott kutatásokra, mivel az SNI-, BTMN-es vagy kiemelten tehetséges gyermekek esetében a differenciált fejlesztés támogatására is alkalmasak a különböző tudással rendelkező robotok. Kitérünk továbbá az oktatási robotika értékelési lehetőségeire és a bevezetéssel kapcsolatos nehézségekre és kihívásokra.
Mű típusa: | Könyv része |
---|---|
Rovatcím: | Módszertan és digitális technológiák az oktatásban |
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Új kutatások a neveléstudományokban 2021 : a neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira |
Dátum: | 2021 |
Kötet: | 14 |
ISSN: | 2062-090X |
ISBN: | 978-963-306-896-0 |
Oldalak: | pp. 149-163 |
Sorozat neve: | Új kutatások a neveléstudományokban |
Nyelv: | magyar |
Kiadó: | Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet, Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Tudományos Bizottsága |
Kiadás helye: | Szeged |
Befoglaló mű URL: | https://acta.bibl.u-szeged.hu/78728/ |
Kulcsszavak: | Oktatási robotika, Számítógépes gondolkodás, Digitális oktatás - módszer |
Megjegyzések: | Bibliogr.: p. 158-162. ; ill. ; összefoglalás magyar nyelven |
Szakterület: | 01. Természettudományok 01. Természettudományok > 01.02. Számítás- és információtudomány 05. Társadalomtudományok 05. Társadalomtudományok > 05.03. Oktatástudomány |
Feltöltés dátuma: | 2023. máj. 23. 08:36 |
Utolsó módosítás: | 2023. máj. 23. 08:36 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/78912 |
Tétel nézet |