Árkok és hidak - a történelemtanítás diplomáciai szerepe

Fodor Richárd: Árkok és hidak - a történelemtanítás diplomáciai szerepe. In: Korszerű történelemoktatás : új utak és megoldások. pp. 53-66. (2023)

[thumbnail of 2023_korszeru_tortenelemoktatas_053-066.pdf] Cikk, tanulmány, mű
2023_korszeru_tortenelemoktatas_053-066.pdf

Letöltés (300kB)

Absztrakt (kivonat)

Milyen szerepet tölthet be a történelemtanítás szomszédos közösségek és nemzetek társadalmi interakcióiban? Milyen nemzetközi és magyar vonatkozású példák sorolhatók fel az elmúlt évszázadból a történelemtanítás területén? Jelen tanulmány ezekre a kérdésekre keresi a választ. A bevezetőben megjelennek az elmúlt évek európai történelemdidaktikai diskurzusának szakmai eseményei és a tudományterület újabb megközelítései, amelyek mindegyikében fontos szerepet játszik a nemzetközi együttműködés. Röviden bemutatom a történelemtanítás és a történelemtankönyvek iránti általános és szakmai érdeklődés okait és a tankönyvek kutatásának origóját. Kitérek a 20. század világháborúival szabdalt nemzetközi tankönyvtörténetére, a transznacionális együttműködések típusaira, hatékonyságára, céljaira és eredményeire. Végül bemutatom néhány határokon átívelő projekt változó minőségű eredményeit és produktumait, kiemelt figyelmet szentelve a mintaadó francianémet tankönyvrevíziónak, a lengyel-német, skandináv, szlovák-magyar együttműködéseknek, európai nézőpontoknak, illetve a magyar tankönyvkutatásokban ritkán megjelenő ázsiai és afrikai példáknak. A tanulmány konklúziójában összesítek több mint 20 együttműködést 1919-2023 között kontinens, időtartam, a résztvevők jellege és a funkció alapján, amelyeket aztán két kategória, a regionális identitásépítés és a konfliktusrendezés szerint értékelek.

Mű típusa: Könyv része
Rovatcím: Tanulmányok
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Korszerű történelemoktatás : új utak és megoldások
Dátum: 2023
ISSN: 2786-1260
ISBN: 978-615-6060-74-7
Oldalak: pp. 53-66
Sorozat neve: Modern történelemoktatás
Nyelv: magyar
Kiadó: Belvedere Meridionale
Kiadás helye: Szeged
Befoglaló mű URL: https://acta.bibl.u-szeged.hu/82226/
Kulcsszavak: Történelem tanítása - módszer, Pedagógiai kutatás
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 64-66. ; összefoglalás magyar nyelven
Szakterület: 05. Társadalomtudományok
05. Társadalomtudományok > 05.03. Oktatástudomány
Feltöltés dátuma: 2023. nov. 09. 11:24
Utolsó módosítás: 2023. nov. 09. 11:24
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/82231
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet