Fodor Richárd: Árkok és hidak - a történelemtanítás diplomáciai szerepe. In: Korszerű történelemoktatás : új utak és megoldások. pp. 53-66. (2023)
![]() |
Cikk, tanulmány, mű
2023_korszeru_tortenelemoktatas_053-066.pdf Letöltés (300kB) |
Absztrakt (kivonat)
Milyen szerepet tölthet be a történelemtanítás szomszédos közösségek és nemzetek társadalmi interakcióiban? Milyen nemzetközi és magyar vonatkozású példák sorolhatók fel az elmúlt évszázadból a történelemtanítás területén? Jelen tanulmány ezekre a kérdésekre keresi a választ. A bevezetőben megjelennek az elmúlt évek európai történelemdidaktikai diskurzusának szakmai eseményei és a tudományterület újabb megközelítései, amelyek mindegyikében fontos szerepet játszik a nemzetközi együttműködés. Röviden bemutatom a történelemtanítás és a történelemtankönyvek iránti általános és szakmai érdeklődés okait és a tankönyvek kutatásának origóját. Kitérek a 20. század világháborúival szabdalt nemzetközi tankönyvtörténetére, a transznacionális együttműködések típusaira, hatékonyságára, céljaira és eredményeire. Végül bemutatom néhány határokon átívelő projekt változó minőségű eredményeit és produktumait, kiemelt figyelmet szentelve a mintaadó francianémet tankönyvrevíziónak, a lengyel-német, skandináv, szlovák-magyar együttműködéseknek, európai nézőpontoknak, illetve a magyar tankönyvkutatásokban ritkán megjelenő ázsiai és afrikai példáknak. A tanulmány konklúziójában összesítek több mint 20 együttműködést 1919-2023 között kontinens, időtartam, a résztvevők jellege és a funkció alapján, amelyeket aztán két kategória, a regionális identitásépítés és a konfliktusrendezés szerint értékelek.
Mű típusa: | Könyv része |
---|---|
Rovatcím: | Tanulmányok |
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Korszerű történelemoktatás : új utak és megoldások |
Dátum: | 2023 |
ISSN: | 2786-1260 |
ISBN: | 978-615-6060-74-7 |
Oldalak: | pp. 53-66 |
Sorozat neve: | Modern történelemoktatás |
Nyelv: | magyar |
Kiadó: | Belvedere Meridionale |
Kiadás helye: | Szeged |
Befoglaló mű URL: | https://acta.bibl.u-szeged.hu/82226/ |
Kulcsszavak: | Történelem tanítása - módszer, Pedagógiai kutatás |
Megjegyzések: | Bibliogr.: p. 64-66. ; összefoglalás magyar nyelven |
Szakterület: | 05. Társadalomtudományok 05. Társadalomtudományok > 05.03. Oktatástudomány |
Feltöltés dátuma: | 2023. nov. 09. 11:24 |
Utolsó módosítás: | 2023. nov. 09. 11:24 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/82231 |
![]() |
Tétel nézet |