A szándékos önszabályozás, a mentalizáció és az időperspektíva kapcsolata fiatal felnőttek esetében

Szél Erzsébet; Jámbori Szilvia: A szándékos önszabályozás, a mentalizáció és az időperspektíva kapcsolata fiatal felnőttek esetében. In: Új kutatások a neveléstudományokban 2021 : a neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira, (14). pp. 101-116. (2021)

[thumbnail of ukn_2021_101-116.pdf] Cikk, tanulmány, mű
ukn_2021_101-116.pdf

Letöltés (462kB)

Absztrakt (kivonat)

Vizsgálatunk egyrészt arra irányult, hogy kimutassuk, van-e kapcsolat a mentalizációs képesség és a szándékos önszabályozás folyamatai között, másrészt a mentalizációs képesség és az időhöz való viszony összefüggését vizsgáltuk fiatal felnőttek körében, különös tekintettel a jövőorientált időperspektívára. Kutatásunkban 852 fiatal felnőtt vett részt (átlagéletkor = 22,3 év; szórás = 3,91; Nférfi = 240; Nnő = 612), akik egy nagyobb kutatás részeként a Reflektív Funkció Kérdőívet, a Zimbardoféle Rövidített Időperspektíva Kérdőívet, az Én a Jövőben Skálát és a Szelekció-OptimalizációKompenzáció (SOC) Kérdőív rövidített változatát töltötték ki. Az eredmények azt mutatták, hogy a bizonytalan mentalizáció, azaz az egyén csökkent képessége arra, hogy saját szándékait értelmezze, mérsékelt pozitív együttjárást mutatott a jövőre vonatkozó kilátások bizonytalanságával, illetve az énhatékonyság hiányával, emellett mérsékelt pozitív együttjárást azonosítottunk a múlt–negatív időperspektívával. Mediációs elemzéseink igazolták a bizonytalan mentalizáció mediáló hatását a szándékos önszabályozás folyamatai és az időperspektíva, valamint a jövőszemlélet között. Eredményeink hozzájárulhatnak annak megértéséhez, hogy azok a fiatalok, akik mentalizációja bizonytalan, kevésbé képesek megtervezni a jövőt, időszemléletükben inkább a pillanatnyi örömök hangsúlyozódnak, és az önszabályozási folyamataikban is kevésbé hatékonyak. Meglévő erőforrásaikat nehezebben tudják átcsoportosítani, céljaikat újragondolni, ha a helyzet úgy kívánja. Ezen eredmények a rugalmas alkalmazkodóképesség hiányát vetítik elő, amely a fiatalkori fejlődés egyik meghatározó erőforrása.

Mű típusa: Könyv része
Rovatcím: Neveléselmélet
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Új kutatások a neveléstudományokban 2021 : a neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira
Dátum: 2021
Kötet: 14
ISSN: 2062-090X
ISBN: 978-963-306-896-0
Oldalak: pp. 101-116
Sorozat neve: Új kutatások a neveléstudományokban
Nyelv: magyar
Kiadó: Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet, Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Tudományos Bizottsága
Kiadás helye: Szeged
Befoglaló mű URL: https://acta.bibl.u-szeged.hu/78728/
Kulcsszavak: Önszabályozás, Pszichológiai kutatás
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 114-116. ; összefoglalás magyar nyelven
Szakterület: 05. Társadalomtudományok
05. Társadalomtudományok > 05.01. Pszichológia
Feltöltés dátuma: 2023. máj. 23. 08:02
Utolsó módosítás: 2023. máj. 23. 08:03
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/78909
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet