Szél Erzsébet; Jámbori Szilvia: A szándékos önszabályozás, a mentalizáció és az időperspektíva kapcsolata fiatal felnőttek esetében. In: Új kutatások a neveléstudományokban 2021 : a neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira, (14). pp. 101-116. (2021)
![]() |
Cikk, tanulmány, mű
ukn_2021_101-116.pdf Letöltés (462kB) |
Absztrakt (kivonat)
Vizsgálatunk egyrészt arra irányult, hogy kimutassuk, van-e kapcsolat a mentalizációs képesség és a szándékos önszabályozás folyamatai között, másrészt a mentalizációs képesség és az időhöz való viszony összefüggését vizsgáltuk fiatal felnőttek körében, különös tekintettel a jövőorientált időperspektívára. Kutatásunkban 852 fiatal felnőtt vett részt (átlagéletkor = 22,3 év; szórás = 3,91; Nférfi = 240; Nnő = 612), akik egy nagyobb kutatás részeként a Reflektív Funkció Kérdőívet, a Zimbardoféle Rövidített Időperspektíva Kérdőívet, az Én a Jövőben Skálát és a Szelekció-OptimalizációKompenzáció (SOC) Kérdőív rövidített változatát töltötték ki. Az eredmények azt mutatták, hogy a bizonytalan mentalizáció, azaz az egyén csökkent képessége arra, hogy saját szándékait értelmezze, mérsékelt pozitív együttjárást mutatott a jövőre vonatkozó kilátások bizonytalanságával, illetve az énhatékonyság hiányával, emellett mérsékelt pozitív együttjárást azonosítottunk a múlt–negatív időperspektívával. Mediációs elemzéseink igazolták a bizonytalan mentalizáció mediáló hatását a szándékos önszabályozás folyamatai és az időperspektíva, valamint a jövőszemlélet között. Eredményeink hozzájárulhatnak annak megértéséhez, hogy azok a fiatalok, akik mentalizációja bizonytalan, kevésbé képesek megtervezni a jövőt, időszemléletükben inkább a pillanatnyi örömök hangsúlyozódnak, és az önszabályozási folyamataikban is kevésbé hatékonyak. Meglévő erőforrásaikat nehezebben tudják átcsoportosítani, céljaikat újragondolni, ha a helyzet úgy kívánja. Ezen eredmények a rugalmas alkalmazkodóképesség hiányát vetítik elő, amely a fiatalkori fejlődés egyik meghatározó erőforrása.
Mű típusa: | Könyv része |
---|---|
Rovatcím: | Neveléselmélet |
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Új kutatások a neveléstudományokban 2021 : a neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira |
Dátum: | 2021 |
Kötet: | 14 |
ISSN: | 2062-090X |
ISBN: | 978-963-306-896-0 |
Oldalak: | pp. 101-116 |
Sorozat neve: | Új kutatások a neveléstudományokban |
Nyelv: | magyar |
Kiadó: | Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet, Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Tudományos Bizottsága |
Kiadás helye: | Szeged |
Befoglaló mű URL: | https://acta.bibl.u-szeged.hu/78728/ |
Kulcsszavak: | Önszabályozás, Pszichológiai kutatás |
Megjegyzések: | Bibliogr.: p. 114-116. ; összefoglalás magyar nyelven |
Szakterület: | 05. Társadalomtudományok 05. Társadalomtudományok > 05.01. Pszichológia |
Feltöltés dátuma: | 2023. máj. 23. 08:02 |
Utolsó módosítás: | 2023. máj. 23. 08:03 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/78909 |
![]() |
Tétel nézet |