Internetes élelmiszer-vásárlási szokások Magyarországon

Bódi Barbara and Bognár Lajos and Kasza Gyula and Szakos Dávid: Internetes élelmiszer-vásárlási szokások Magyarországon. In: Élelmiszervizsgálati közlemények, (62) 1. pp. 996-1001. (2016)

[thumbnail of elelmiszervizsgalati_kozlemenyek_2016_01_996-1001.pdf] Cikk, tanulmány, mű
elelmiszervizsgalati_kozlemenyek_2016_01_996-1001.pdf

Download (729kB)

Abstract

Az elmúlt időszakban intenzíven bővült az internetes kereskedelem piaci szegmense Európában [6], bár hazánkban a növekedés üteme hosszú évekig elmaradt az európai átlagtól. A magyar lakosság csak az elmúlt 5 évben kezdett tömegesen nyitni az online termék-, illetve szolgáltatás vásárlás lehetősége felé, azonban a trend ma már hazánkban is egyértelmű. Míg 2012-ben a magyar internetfelhasználóknak csupán 35%-a bonyolított le internetes vásárlási tranzakciót, addig ez az arány 2015-re már 47%-ra emelkedett [1]. A fogyasztói szokások változását az jelzi legélesebben, hogy a rendszeres internethasználók aránya a kérdéses időszakban nem változott jelentősen, 2012-ben 69%, 2015-ben 72% volt [3]. A két adatsor összevetésével megállapítható, hogy az internetes vásárlási hajlandóság növekedése hazánkban az uniós tagállamok között kivételes mértékű relatív növekedést mutatott. Ugyanakkor az Eurostat elemzése szerint 2015-ben csak az internetes vásárlások 10%-a esetén került élelmiszer a virtuális bevásárlókosárba Magyarországon, amely messze elmarad az uniós átlagtól (18%) [1]. Az eredmények értékelésekor figyelembe kell vennünk, hogy Magyarországon jelenleg kevés webshop kínálatában szerepelnek élelmiszerek, az élelmiszert (is) kínáló online üzletek pedig gyakran csak egy szűk területet fednek le. Minden bizonnyal a jövőben számolni kell az online élelmiszervásárlás piaci részesedésének növekedésével, főként annak kényelmi jellege miatt. Előrejelzések szerint ezzel párhuzamosan fejlődni fog az úgynevezett fogyasztási individualizáció is, amely főként a különleges élelmiszerek (helyi, kézműves, funkcionális élelmiszerek) szegmensét erősítheti.

Item Type: Article
Other title: Online food shopping habits in Hungary
Heading title: Tudomány = Science
Journal or Publication Title: Élelmiszervizsgálati közlemények
Date: 2016
Volume: 62
Number: 1
ISSN: 0422-9576
Page Range: pp. 996-1001
Language: Hungarian
Publisher: WESSLING Nemzetközi Kutató és Oktató Központ Közhasznú Nonprofit Kft.
Place of Publication: Budapest
Related URLs: http://acta.bibl.u-szeged.hu/78996/
Uncontrolled Keywords: Fogyasztói magatartás - Magyarország, Vásárlási szokás - online - Magyarország, Élelmiszerkereskedelem - elektronikus
Additional Information: Bibliogr.: p. 1000-1001. ; ill. ; összefoglalás magyar nyelven
Subjects: 02. Engineering and technology
02. Engineering and technology > 02.10. Other engineering and technologies
02. Engineering and technology > 02.10. Other engineering and technologies > 02.10.02. Food and beverages
Date Deposited: 2023. Jul. 06. 07:50
Last Modified: 2023. Aug. 26. 08:20
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/79079

Actions (login required)

View Item View Item