Kovács Eszter; Gere Attila; Székely Dóra; Kókai Zoltán; Sipos László: Szemkamerás vizsgálatok egy élelmiszer fogyasztói megítélésében. In: Élelmiszervizsgálati közlemények, (62) 2. pp. 1048-1061. (2016)
Cikk, tanulmány, mű
elelmiszervizsgalati_kozlemenyek_2016_02_1048-1061.pdf Letöltés (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
A szemkamerás mérések során a résztvevők szemmozgásának rögzítésére, majd az így kapott adatok kiértékelésére van lehetőség. Az élelmiszeriparban a szemkamerák alkalmazása Magyarországon még nem jellemző, szemben a nyugat-európai gyakorlattal, ahol ez a technológia a termékfejlesztés, marketingtámogatás fontos és általánosan alkalmazott eszköze. Tudomásunk szerint a hazai és nemzetközi szakirodalomban céklákkal kapcsolatos szemkamerás vizsgálatokat eddig nem publikáltak, ezért e technikát céklafajták vizsgálati példáján mutatjuk be. A kutatás során a szemkamerás vizsgálatokat a Szent István Egyetem Élelmiszertudományi Karának Érzékszervi Minősítő Laboratóriumában végeztük. Tobii X2-60 típusú szemkamerával és Tobii Stúdió (version 3.0.5, Tobii Technology AB, Svédország) adatfeldolgozó szoftverrel dolgoztunk. Az eredmények felhívják a figyelmet arra, hogy a megkérdezett fogyasztók döntését csak kis mértékben befolyásolta a vizsgált céklák kezelésének ismerete. Ezzel szemben az antioxidáns-tartalomra vonatkozó többletinformáció megváltoztatta a választással kapcsolatos döntésüket. A szemkamerás mérési eredmények rávilágítottak arra, hogy a fogyasztói döntést sokkal pontosabban lehet monitorozni, mint a klasszikus piackutatási módszerekkel. Ennek hátterében az áll, hogy a szemmozgás tudatosan nehezen kontrollálható, így olyan objektív információ nyerhető a fogyasztói döntési mechanizmusokról, amelyet a szubjektív, önbevalláson alapuló kérdőíves módszerekkel vagy fókuszcsoportos vizsgálatokkal szinte lehetetlen.
Mű típusa: | Cikk, tanulmány, mű |
---|---|
Egyéb cím: | Eye-tracking tests in consumer perception of food |
Rovatcím: | Tudomány = Science |
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Élelmiszervizsgálati közlemények |
Dátum: | 2016 |
Kötet: | 62 |
Szám: | 2 |
ISSN: | 0422-9576 |
Oldalak: | pp. 1048-1061 |
Nyelv: | magyar |
Kiadó: | WESSLING Nemzetközi Kutató és Oktató Központ Közhasznú Nonprofit Kft. |
Kiadás helye: | Budapest |
Befoglaló mű URL: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/78997/ |
Kulcsszavak: | Fogyasztói magatartás, Szemkamerás mérés |
Megjegyzések: | Bibliogr.: p. 1060-1061. ; ill. ; összefoglalás magyar nyelven |
Szakterület: | 02. Műszaki és technológiai tudományok 02. Műszaki és technológiai tudományok > 02.10. Egyéb műszaki tudományok és technológiák 02. Műszaki és technológiai tudományok > 02.10. Egyéb műszaki tudományok és technológiák > 02.10.02. Élelmiszer és italfélék |
Feltöltés dátuma: | 2023. júl. 06. 08:17 |
Utolsó módosítás: | 2023. aug. 26. 08:20 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/79082 |
Tétel nézet |