Szemkamerás vizsgálatok egy élelmiszer fogyasztói megítélésében

Kovács Eszter; Gere Attila; Székely Dóra; Kókai Zoltán; Sipos László: Szemkamerás vizsgálatok egy élelmiszer fogyasztói megítélésében. In: Élelmiszervizsgálati közlemények, (62) 2. pp. 1048-1061. (2016)

[thumbnail of elelmiszervizsgalati_kozlemenyek_2016_02_1048-1061.pdf] Cikk, tanulmány, mű
elelmiszervizsgalati_kozlemenyek_2016_02_1048-1061.pdf

Letöltés (1MB)

Absztrakt (kivonat)

A szemkamerás mérések során a résztvevők szemmozgásának rögzítésére, majd az így kapott adatok kiértékelésére van lehetőség. Az élelmiszeriparban a szemkamerák alkalmazása Magyarországon még nem jellemző, szemben a nyugat-európai gyakorlattal, ahol ez a technológia a termékfejlesztés, marketingtámogatás fontos és általánosan alkalmazott eszköze. Tudomásunk szerint a hazai és nemzetközi szakirodalomban céklákkal kapcsolatos szemkamerás vizsgálatokat eddig nem publikáltak, ezért e technikát céklafajták vizsgálati példáján mutatjuk be. A kutatás során a szemkamerás vizsgálatokat a Szent István Egyetem Élelmiszertudományi Karának Érzékszervi Minősítő Laboratóriumában végeztük. Tobii X2-60 típusú szemkamerával és Tobii Stúdió (version 3.0.5, Tobii Technology AB, Svédország) adatfeldolgozó szoftverrel dolgoztunk. Az eredmények felhívják a figyelmet arra, hogy a megkérdezett fogyasztók döntését csak kis mértékben befolyásolta a vizsgált céklák kezelésének ismerete. Ezzel szemben az antioxidáns-tartalomra vonatkozó többletinformáció megváltoztatta a választással kapcsolatos döntésüket. A szemkamerás mérési eredmények rávilágítottak arra, hogy a fogyasztói döntést sokkal pontosabban lehet monitorozni, mint a klasszikus piackutatási módszerekkel. Ennek hátterében az áll, hogy a szemmozgás tudatosan nehezen kontrollálható, így olyan objektív információ nyerhető a fogyasztói döntési mechanizmusokról, amelyet a szubjektív, önbevalláson alapuló kérdőíves módszerekkel vagy fókuszcsoportos vizsgálatokkal szinte lehetetlen.

Mű típusa: Cikk, tanulmány, mű
Egyéb cím: Eye-tracking tests in consumer perception of food
Rovatcím: Tudomány = Science
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Élelmiszervizsgálati közlemények
Dátum: 2016
Kötet: 62
Szám: 2
ISSN: 0422-9576
Oldalak: pp. 1048-1061
Nyelv: magyar
Kiadó: WESSLING Nemzetközi Kutató és Oktató Központ Közhasznú Nonprofit Kft.
Kiadás helye: Budapest
Befoglaló mű URL: http://acta.bibl.u-szeged.hu/78997/
Kulcsszavak: Fogyasztói magatartás, Szemkamerás mérés
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 1060-1061. ; ill. ; összefoglalás magyar nyelven
Szakterület: 02. Műszaki és technológiai tudományok
02. Műszaki és technológiai tudományok > 02.10. Egyéb műszaki tudományok és technológiák
02. Műszaki és technológiai tudományok > 02.10. Egyéb műszaki tudományok és technológiák > 02.10.02. Élelmiszer és italfélék
Feltöltés dátuma: 2023. júl. 06. 08:17
Utolsó módosítás: 2023. aug. 26. 08:20
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/79082
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet