Kedveltségtesztek speciális elrendezései, kávéitalok fogyasztói preferenciái

Bálint Ildikó: Kedveltségtesztek speciális elrendezései, kávéitalok fogyasztói preferenciái. In: Élelmiszervizsgálati közlemények, (62) 3. pp. 1140-1151. (2016)

[thumbnail of elelmiszervizsgalati_kozlemenyek_2016_03_1140-1151.pdf] Cikk, tanulmány, mű
elelmiszervizsgalati_kozlemenyek_2016_03_1140-1151.pdf

Letöltés (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Munkámban különböző kávékeverékekből készült kávéitalok példáján mutatom be az érzékszervi vizsgálatokban elterjedt, ugyanakkor a termékfejlesztésben és a kísérlettervezésben is ritkán alkalmazott módszert, a nem teljes körű kiegyenlített blokk (balanced incomplete block, BIB) elrendezést. A termékfejlesztések általános jellemzője, hogy egyszerre sok termékkel (több mint 6 db) kapcsolatban kell nagyszámú fogyasztói bírálatot végrehajtani (célcsoportonként, cellánként* több mint hatvan bírálat), ugyanakkor a szakirodalom részletesen tárgyalja ennek korlátáit. így az érzékszervi kifáradás, túlzott mentális terhelés, a bíráló motivációjának elvesztése jelentősen torzítják a tesztek megbízhatóságát, viszont a megfelelő kísérleti terv kidolgozásával elkerülhetőek ezek a tényezők. A BIB elrendezés egyik legnagyobb előnye, hogy a bírálók az összes mintának csak egy kisebb részét értékelik (legfeljebb hatot), azonban a bírálatok összesítése és elemzése után kapott eredmény jellege teljesen megegyezik azzal az értékkel, amely akkor született volna, ha minden bíráló minden mintát minősített volna. A kávéitalok komplex jellege, valamint gyorsan változó érzékszervi jellemzői miatt egy-egy bíráló mindösszesen 4 mintát minősített a vizsgálatba vont 10 különböző kávéitalból.

Mű típusa: Cikk, tanulmány, mű
Egyéb cím: Special designs of popularity tests, consumer preferences of coffee beverages ; Kávéitalok érzékszervi tesztje
Rovatcím: Fókuszban = In Focus
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Élelmiszervizsgálati közlemények
Dátum: 2016
Kötet: 62
Szám: 3
ISSN: 0422-9576
Oldalak: pp. 1140-1151
Nyelv: magyar
Kiadó: WESSLING Nemzetközi Kutató és Oktató Központ Közhasznú Nonprofit Kft.
Kiadás helye: Budapest
Befoglaló mű URL: http://acta.bibl.u-szeged.hu/78998/
Kulcsszavak: Fogyasztói magatartás - kávé - mérés
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 1149-1151. ; ill. ; összefoglalás magyar nyelven
Szakterület: 02. Műszaki és technológiai tudományok
02. Műszaki és technológiai tudományok > 02.10. Egyéb műszaki tudományok és technológiák
02. Műszaki és technológiai tudományok > 02.10. Egyéb műszaki tudományok és technológiák > 02.10.02. Élelmiszer és italfélék
Feltöltés dátuma: 2023. júl. 06. 09:56
Utolsó módosítás: 2023. aug. 26. 08:20
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/79094
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet