Jancsó András; Császár Gábor; Varga László: Árusítási és árképzési gyakorlatok a termelői nyers tehéntej közvetlen értékesítésében. In: Élelmiszervizsgálati közlemények, (62) 3. pp. 1190-1208. (2016)
![]() |
Cikk, tanulmány, mű
elelmiszervizsgalati_kozlemenyek_2016_03_1190-1208.pdf Letöltés (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
Célkitűzéseink között szerepelt a legismertebb nyerstej-értékesítési csatornák, árusítási gyakorlatok, valamint az alkalmazott műszaki környezet színvonalának bemutatása, továbbá a nyers tehéntej közvetlen értékesítésének árképzésével, kritikus pontjaival és kihívásaival kapcsolatos kérdések vizsgálata. Megfigyeléseinket és mintavételeinket nyolc budapesti kerület 21 közvetlen értékesítési pontján végeztük 13 hónapon keresztül, 2013 júniusa és 2014 júniusa között. Az eredmények alapján megállapítható, hogy a vizsgált területen a nyerstej árusítása három fő értékesítési csatornán valósult meg: piacokon (vásárcsarnokokban), önkiszolgáló rendszereken (tejkimérő automaták, bolti hűtött tartályok) és a mozgó értékesítés különféle formáin (tartálykocsik, termelők regionális házhozszállítási rendszere) keresztül. Az egyes értékesítési csatornákon belül további forgalmazási gyakorlatokat különböztettünk meg, ahol a legkezdetlegesebb, a hűtés nélküli, a hagyományos és a nyugat-európai összehasonlításban is modernnek nevezhető gyakorlatok egyaránt megtalálhatók voltak. A jó minőségű nyerstej árusításának elvi lehetősége valamennyi értékesítési csatorna esetében adott volt, de az értékesítés színvonala - különösen a higiénés és technológiai fegyelem szempontjából - széles skálán mozgott. A nyerstej-eladási árakban mutatkozó változások, a felvásárlási és pasztőrözött-tej-árakkal mutatott összefüggések hátterében feltételezhető, hogy a piac szereplői naprakészen figyelik a piaci árakat és a keresleti-kínálati viszonyokat. Az egymás közelében (pl. egyazon piacon) található eladók árainak kölcsönösen befolyásoló hatását elemezve megállapíthattuk, hogy többségük követő árképzési stratégiát alkalmazott. Az ár-érték-arány vizsgálatának eredményei rendezetlen állapotra, ötletszerű árképzésre utalnak. A helyes tejnyerési, tejkezelési és értékesítési szemlélet alkalmazása önmagában is jelentősen javíthatna a kritikus pontokon zajló folyamatokon, amelyeket az emberi tényező, munkaszervezés, üzemeltetés, karbantartás és javítás, minőségi szempontok, csomagolás és termékjelölés címszavak alatt ismertetünk.
Mű típusa: | Cikk, tanulmány, mű |
---|---|
Egyéb cím: | Selling and pricing practices in the direct sales of producer's raw cow's milk ; Árusítási gyakorlatok a tej közvetlen értékesítésében |
Rovatcím: | Tudomány = Science |
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Élelmiszervizsgálati közlemények |
Dátum: | 2016 |
Kötet: | 62 |
Szám: | 3 |
ISSN: | 0422-9576 |
Oldalak: | pp. 1190-1208 |
Nyelv: | magyar |
Kiadó: | WESSLING Nemzetközi Kutató és Oktató Központ Közhasznú Nonprofit Kft. |
Kiadás helye: | Budapest |
Befoglaló mű URL: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/78998/ |
Kulcsszavak: | Tej - kereskedelem, Árképzés - kereskedelmi |
Megjegyzések: | Bibliogr.: 1208. p. ; ill. ; összefoglalás magyar nyelven |
Szakterület: | 02. Műszaki és technológiai tudományok 02. Műszaki és technológiai tudományok > 02.10. Egyéb műszaki tudományok és technológiák 02. Műszaki és technológiai tudományok > 02.10. Egyéb műszaki tudományok és technológiák > 02.10.02. Élelmiszer és italfélék |
Feltöltés dátuma: | 2023. júl. 06. 10:55 |
Utolsó módosítás: | 2023. aug. 26. 08:20 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/79100 |
![]() |
Tétel nézet |