Correlations between value-based segmentation and eye movements during a food choice task: case study with breads

Gere Attila; Székely Richárd; Kókai Zoltán; Sipos László: Correlations between value-based segmentation and eye movements during a food choice task: case study with breads. In: Élelmiszervizsgálati közlemények, (65) 3. pp. 2566-2570. (2019)

[thumbnail of elelmiszervizsgalati_kozlemenyek_2019_03_2566-2570.pdf] Cikk, tanulmány, mű
elelmiszervizsgalati_kozlemenyek_2019_03_2566-2570.pdf

Letöltés (178kB)

Absztrakt (kivonat)

Connections between eye-movements and self-reported values were analyzed in this study. Cluster analysis of self-reported values of 140 participants was performed using internal cluster validity measures and the obtained optimal number of clusters was six. Differences between clusters were found in decision times where eco-ra-tionalists, who rated true friendship, comfortable life, environment and energy conscious life and economical living as highly important, needed more time to choose one from the three bread alternatives. These results were strengthened by the analysis of the eye-tracking variables which showed that members of the eco-rationalist and family-oriented clusters spent more time to gaze at the stimuli. Our results confirmed that there is a significant link between the self-reported values and eye-movements; hence it is advisable to split the participants into groups according to their self-reported values prior to eye-tracking in order to avoid false conclusions.

Mű típusa: Cikk, tanulmány, mű
Egyéb cím: Az értékalapú szegmentáció és az élelmiszer-választás közbeni szem-mozgás közötti összefüggések: esettanulmány kenyerekkel
Rovatcím: Fókuszban = In Focus
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Élelmiszervizsgálati közlemények
Dátum: 2019
Kötet: 65
Szám: 3
ISSN: 0422-9576
Oldalak: pp. 2566-2570
Nyelv: angol
Kiadó: WESSLING Nemzetközi Kutató és Oktató Központ Közhasznú Nonprofit Kft.
Kiadás helye: Budapest
Befoglaló mű URL: https://acta.bibl.u-szeged.hu/79010/
Kulcsszavak: Fogyasztói magatartás, Szemmozgás
Megjegyzések: Bibliogr.: 2570. p. ; összefoglalás angol nyelven
Szakterület: 02. Műszaki és technológiai tudományok
02. Műszaki és technológiai tudományok > 02.10. Egyéb műszaki tudományok és technológiák
02. Műszaki és technológiai tudományok > 02.10. Egyéb műszaki tudományok és technológiák > 02.10.02. Élelmiszer és italfélék
Feltöltés dátuma: 2023. júl. 11. 14:32
Utolsó módosítás: 2023. aug. 26. 08:11
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/79293
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet