Rendkívüli helyzetek és kezelésük az élelmiszerkereskedelemben - irányelvek és tapasztalatok = Crisis situations and their management in food retail - guidelines and experiences

Kasza Gyula and Surányi József and Lakner Zoltán and Bódi Barbara and Deák Ferenc and Faludi Gábor and Horváth Attila and Mészáros László and Szántó Attila and Danczák István: Rendkívüli helyzetek és kezelésük az élelmiszerkereskedelemben - irányelvek és tapasztalatok = Crisis situations and their management in food retail - guidelines and experiences. In: Élelmiszervizsgálati közlemények, (58) 3-4. pp. 101-117. (2012)

[thumbnail of elelmiszervizsgalati_kozlemenyek_2012_03-04_101-117.pdf] Cikk, tanulmány, mű
elelmiszervizsgalati_kozlemenyek_2012_03-04_101-117.pdf

Download (6MB)

Abstract

Az élelmiszerkereskedelem az élelmiszerlánc egyik különösen sebezhető pontja. Amíg egy élelmiszer-előállító üzemben szigorúan szabályozott a be- és kiléptetés, addig az élelmiszerkereskedelem egységei abban érdekeltek, hogy minél több vásárló keresse fel az üzletet. Ez a jellegzetesség az élelmiszerterrorizmus szempontjából jelentős kockázati tényezőt jelent. A kockázatokat tovább fokozza, hogy amíg egy élelmiszerelőállító általában képes szigorú kontrollt gyakorolni a beszállított nyersanyagok minőségét és megbízhatóságát illetően, addig a kereskedelemben ennek teljes körű megvalósítása csaknem lehetetlen, hiszen az egy időben forgalmazott árucikkek száma akár tízezres nagyságrendű is lehet, amely jellemzően több száz beszállítótól érkezik. Az élelmiszerkereskedelem számára a hatékony krízismenedzsment azért is kiemelkedően fontos kérdés, mert az élelmiszerlánc szereplői közül ezek a vállalatok ápolják a legszorosabb viszonyt a vásárlókkal, amely a jelentős erkölcsi felelősség mellett az üzleti hírnév megóvása szempontjából is fontos kérdés. A cikk alapját a Budapesti Corvinus Egyetem Élelmiszeripari Gazdaságtan Tanszéke által összehívott szakmai tanácskozás képezte, amelyet azzal az igénnyel szerveztünk, hogy a közigazgatás, a vállalkozások és a tudományos élet képviselői megvitathassák, hogy melyek azok a legfontosabb kihívások, amellyel napjainkban egy élelmiszerkereskedelmi vállalatnak szembe kell néznie, és milyen eszközökkel érhető el a beazonosítható kockázatok leghatékonyabb kezelése. A tanulmány részletesen foglalkozik a kockázatok típusainak elemzésével, a kockázatcsökkentést célzó intézkedések meghozatalával, illetve a bekövetkezett élelmiszerbiztonsági események elhárításával és a károk rehabilitációjával. A szerzők javaslatot tesznek a krízismenedzsment szervezési problémáinak megoldására, illetve a vállalati krízismenedzsment eljárásokat tartalmazó krízismenedzsmentkézikönyv létrehozása és ajánlott tagolására. A tanulmány ezen túlmenően kitér a vállalatok krízismenedzsmentje és az állami hatóságok közötti kapcsolatokra, és összefoglalja az ezeket a kérdéseket meghatározó jogszabályokat. Food retail is a particularly vulnerable segment of the food chain. While the entry and exit points are strictly controlled in most foodprocessing plants to repel non invited visitors, representatives of food retail are interested in having high numbers consumers to visit the store. Considering the aspects of food terrorism this feature is a significant risk factor. Also, while a food manufacturer is usually able to control the safety and quality of the material input and output, food retail would be never able to implement such strict regulations, because the number of different commodities can be more than ten thousand in the same time, arriving usually from hundreds of suppliers. Effective crisis management at this segment of the food chain is also very important because these companies keep the closest relations with customers, which is really a relevant question from the aspects of moral responsibility and protection of business reputation. The article is based on a workshop attended by retail sector, crisis management, food industry, critical infrastructure, consumer and public administration professionals, organized by the Corvinus University of Budapest, Department of Food Economics. This paper analyses the main risk types that food retail companies are facing today. The authors propose measures to manage risks and crisis situations, to ensure quick rehabilitation of damages and to handle the organizational problems of crisis management. In addition, the study deals with relations between crisis management of the companies and the public authorities, as well as summarizing the legal boundaries of these relations.

Item Type: Article
Other title: Krisensituationen im Lebensmittelhandel und ihre Handhabung
Journal or Publication Title: Élelmiszervizsgálati közlemények
Date: 2012
Volume: 58
Number: 3-4
ISSN: 0422-9576
Page Range: pp. 101-117
Language: Hungarian, English
Publisher: Q & M Kft.
Place of Publication: Budapest
Related URLs: https://acta.bibl.u-szeged.hu/79331/
Uncontrolled Keywords: Élelmiszerkereskedelem
Additional Information: Bibliogr.: p. 114-116. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Subjects: 02. Engineering and technology
02. Engineering and technology > 02.10. Other engineering and technologies
02. Engineering and technology > 02.10. Other engineering and technologies > 02.10.02. Food and beverages
Date Deposited: 2023. Jul. 18. 15:22
Last Modified: 2023. Aug. 26. 08:30
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/79571

Actions (login required)

View Item View Item