Eredet- és minőségjelzők szerepe a marketingkommunikációban

Szabó Erzsébet: Eredet- és minőségjelzők szerepe a marketingkommunikációban. In: Élelmiszervizsgálati közlemények, (55) 1. pp. 43-52. (2009)

[thumbnail of elelmiszervizsgalati_kozlemenyek_2009_01_43-52.pdf] Cikk, tanulmány, mű
elelmiszervizsgalati_kozlemenyek_2009_01_43-52.pdf

Letöltés (83kB)

Absztrakt (kivonat)

Célkitézésünk a hazai eredet- és minőségjelzők alkalmazásának vizsgálata volt a marketingkommunikációban való eredményesebb hasznosítás érdekében. Primer vizsgálatsorozatok alkalmazásával elemeztük jelenlegi és potenciális szerepüket a hazai fogyasztók magatartásának befolyásolásában. A kérdés komplexitásából adódóan számos kutatási eljárást és technikát ötvöztünk. Vizsgálataink gerincét a fogyasztói vizsgálatok tették ki. A fogyasztók körében öt primer vizsgálatot végeztünk, összesen 1954 få megkérdezésével. Fogyasztói felméréseink – bár nem tekinthetåk reprezentatívnak – a mintákban jelentås arányt képviselå iskolázottabb fogyasztók magatartásáról sok tekintetben egybevágó, egymást megeråsítå képet rajzoltak ki. A felsåfokú végzettségé, 45 év feletti korosztály alkotja döntåen azt a véleményvezetå, középosztálybeli szegmenst, amely az eredet- és minåségjelzåvel ellátott termékek elsådleges célcsoportjaként határozható meg. A fiatal (18-34 év között) korosztály a hazai termékeket kritikusabban ítélte meg és kötådése a hagyományos termékekhez kisebb. Ez a marketingkommunikációban kiemelt figyelmet érdemel. A régiós különbségek és a hagyományos technológia/receptúra hangsúlyozása esetén a fogyasztók minåségtöbbletet feltételeznek, a megkérdezetteknek mintegy 30-40%-a mutatott kedvezå attitédöt az eredet- illetve minåségjelzåvel megkülönböztetett termékek vonatkozásában. Az eredetjelzåk jelen alkalmazási gyakorlata azonban fejlesztendå, mert ezek vizsgálataink szerint nem szolgálják megfelelåen a fogyasztók eligazodását. Húskészítmény vizsgálataink során rámutattunk, hogy 10-15%-ra tehetå az az árkülönbség, amely felett a fogyasztó döntéshozatalához már eråteljes meggyåzést, kommunikációs támogatást igényel. Az eredetjelzåk fogyasztói döntésekre gyakorolt hatását Magyarországon elsåként vizsgáltuk conjoint analízissel. Megállapítottuk, hogy a fogyasztók 40,9%-a számára az akácméz származási helyének nincs jelentåsége. A kutatás eredményei szélesköréen alkalmazhatóak mind a vállalati gyakorlatban, mind a közösségi marketingszervezet tevékenységében.

Mű típusa: Cikk, tanulmány, mű
Egyéb cím: Role of the origin and quality certificates in the marketing communication ; Rolle der Ursprung und Qualitätszertifikate in der Marketingkommunikation
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Élelmiszervizsgálati közlemények
Dátum: 2009
Kötet: 55
Szám: 1
ISSN: 0422-9576
Oldalak: pp. 43-52
Nyelv: magyar
Kiadó: Q & M Kft.
Kiadás helye: Budapest
Befoglaló mű URL: https://acta.bibl.u-szeged.hu/79666/
Kulcsszavak: Marketing - kommunikáció, Fogyasztói magatartás
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 50-52. ; összefoglalás magyar nyelven
Szakterület: 02. Műszaki és technológiai tudományok
02. Műszaki és technológiai tudományok > 02.10. Egyéb műszaki tudományok és technológiák
02. Műszaki és technológiai tudományok > 02.10. Egyéb műszaki tudományok és technológiák > 02.10.02. Élelmiszer és italfélék
Feltöltés dátuma: 2023. júl. 20. 10:42
Utolsó módosítás: 2023. aug. 26. 08:46
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/79700
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet