Az ecsetkezelés könnyedsége és a tünékenység esztétikája

Bartha-Kovács Katalin: Az ecsetkezelés könnyedsége és a tünékenység esztétikája. In: Acta historiae litterarum hungaricarum, (35-36). pp. 142-165. (2020)

[thumbnail of hist_litt_hung_035-036_ujfolyam_004-005_142-165.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
hist_litt_hung_035-036_ujfolyam_004-005_142-165.pdf

Letöltés (940kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

A könnyedség homályos, tünékeny fogalom, amely azonban meghatározó a rokokó stílusirányzathoz sorolt művészek, s közülük is elsősorban Watteau festészetével összefüggésben. A könnyedség ugyanakkor történeti kategória, amely a reneszánsz kor udvari viselkedéskultúrájára, Castiglione sprezzaturafogalmára nyúlik vissza. A festészetelméleti diskurzusban ez a fogalom leggyakrabban az „ecsetkezelés könnyedsége” (légèreté du pinceau) kifejezésben fordul elő és ebben a formában lexikalizálódott a francia nyelvben. Tanulmányunkban XVIII. századi forrásszövegek: szótárak és enciklopédiák, valamint Caylus De la légèreté de l’outil [Az ecsetkezelés könnyedségéről] című, 1755-ös akadémiai előadása nyomán a könnyedség képi megnyilvánulásait vizsgáljuk Watteau hintázó nőt ábrázoló művei alapján, amelyeknek nemcsak a kidolgozásmódja, hanem a témája is könnyedséget sugall. Die Leichtigkeit ist ein vager, flüchtiger Begriff, die jedoch für die Malerei der Rokoko-Künstler, insbesondere für Jean-Antoine Watteau, von entscheidender Bedeutung ist. Gleichzeitig ist sie eine historische Kategorie, die bis zur Verhaltenskultur der italienischen Renaissance, bis zu Castigliones spezzaturaBegriff zurückgeht. Im französischen kunsttheoretischen Diskurs wurde dieses Konzept lexikalisch am häufigsten in der Formel „Leichtigkeit der Pinselführung“ (légèreté du pinceau) festgesetzt und wird meistens in dieser Form verwendet. In dem vorliegenden Aufsatz werden – anhand von Wörterbüchern und Enzyklopädien aus dem 18. Jahrhundert, sowie dem akademischen Vortrag von Caylus im Jahre 1755, De la légèreté de l’outil (Die Leichtigkeit der Pinselführung) – die bildliche Veranschaulichung der Leichtigkeit in Watteaus schaukelnde Frauen darstellenden Werken untersucht, neben deren Ausarbeitung auch ihr Thema Leichtigkeit ausstrahlt.

Mű típusa: Cikk, tanulmány, mű
Egyéb cím: The lightness of the brushwork and the aesthetics of evanescence
Rovatcím: Inter disciplinae
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Acta historiae litterarum hungaricarum
Dátum: 2020
Kötet: 35-36
ISSN: 0586-3708
Oldalak: pp. 142-165
Nyelv: magyar
Kiadó: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar, Magyar Irodalmi Tanszék
Kiadás helye: Szeged
Befoglaló mű URL: http://acta.bibl.u-szeged.hu/71743/
Kulcsszavak: Festészet - francia - 17-18. sz., Képzőművészet, Jean-Antoine Watteau, Jean-Honoré Fragonard, Anne Claude Philippe Caylus
Megjegyzések: Bibliogr. a lábjegyzetekben ; összefoglalás magyar és német nyelven
Szakterület: 06. Bölcsészettudományok
06. Bölcsészettudományok > 06.02. Nyelvek és irodalom
06. Bölcsészettudományok > 06.04. Művészetek (művészetek, művészettörténet, előadóművészetek, zene)
Feltöltés dátuma: 2021. feb. 03. 13:30
Utolsó módosítás: 2023. már. 28. 12:48
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/71867
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet