Vak diákok iskolai integrációjának hatása a látó közösségre

Pap Erika: Vak diákok iskolai integrációjának hatása a látó közösségre. In: Szegedi pszichológiai tanulmányok : 2004. pp. 89-109. (2004)

[thumbnail of szegedi_pszichologiai_tanulmanyok_2004_089-109.pdf] Cikk, tanulmány, mű
szegedi_pszichologiai_tanulmanyok_2004_089-109.pdf

Letöltés (2MB)

Absztrakt (kivonat)

Vizsgálatom célkitűzése, hogy képet kapjak az épek hozzáállásáról az integrált oktatással kapcsolatban. Kíváncsi voltam továbbá a vak diák osztályban betöltött szerepére, és arra, hogyan fogadják be ép társai. Ha jól be tud illeszkedni, akkor milyen tényezők (személyiségvonások, barátok, szülő stb.) segítik ebben, és van-e a sikeresen beilleszkedett diákok között hasonlóság. Továbbá, ha az osztály peremére szorul a vak diák, hogyan élik meg az épek, és milyen okokat hoznak fel a helyzet kialakulására. Van-e esély a helyzet megváltoztatására? Célom volt megfigyelni a feltehetően sikeresen integrált osztályoknál, hogy mi szükséges a negatív attitűdök megváltoztatásához, valamint a nem sérültek fel tudnak-e sorakoztatni olyan érveket, melyek az integráció mellett szólnak, továbbá szerintük valamiben van-e előnyük azokkal szemben, akik nem tanulnak vakokkal. Ezen kérdéskör megvitatására összehasonlító vizsgálatot készítettem integrációban részt vevő, és sérülttel nem együtt tanuló osztályok között. Kérdőíves vizsgálódásomat interjúzással egészítettem ki, és ezek eredményeit egyenértékűnek tekintettem. Az elemzés során jól elkülönültek azok az integrációban részt vevő iskolák, ahol jól működött az integráció, és mindkét fél jól érezte magát a helyzetben, valamint azok az iskolák, ahol nem sikeres a beillesztés. Az eredmények felhasználása elengedhetetlen a gyakorlatban, és a téma olyan további kutatásokat kíván, amelyek eredményei a gyakorlatban kamatoztathatók. Integration started on a research basis at the beginning of the 1980's. The Act on Public Education 1993 and the Act on Public Rights of Persons with Disabilities and on their Equal Opportunities 1998 have provided the legislative basis. It has been an issue since then how we can integrate children with disabilities into local schools. I investigated ordinary schools where blind students study with sighted students. There are just a few studies about the effect of integration on sighted; therefore I was interested in their point of view, opinions, feelings, knowledge about blind people and most of all whether they can take an advantage of being together with somebody who lives with a disability. So I have investigated two groups of students (5 classes studying in integration and 5 classes studying without any special needs student — control group). 236 children have been surveyed in Budapest, mainly in two educational settings. They were between 15 and 17. A questionnaire had be used I prepared and I also made several interviews with the blind students, with their class master, with the head of the school, and some focus group interviews with 6 students in the control group and in the integrated classes as well included the blind girls or boys. The differences were pointed out between the integrated classes and the control group regarding their knowledge and their attitudes towards blind people, and found what the main factors are in effectivé classes where everyone feels comfortable, and what leads to an unsuccessful inclusion. This research is of great importance as we can transfer most of the results into practice. As a conclusion it is obvious that sighted students can learn a lot in an integrated situation but it should not be ignored what and how they do-it.

Mű típusa: Könyv része
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Szegedi pszichológiai tanulmányok : 2004
Dátum: 2004
ISBN: 963 9167 94 0
Oldalak: pp. 89-109
Sorozat neve: Szegedi pszichológiai tanulmányok
Nyelv: magyar , angol
Kiadó: SZTE Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó
Kiadás helye: Szeged
Befoglaló mű URL: http://acta.bibl.u-szeged.hu/75312/
Kulcsszavak: Fogyatékosság - látás, Esélyegyenlőség - oktatás, Integrált oktatás, Csökkent képességű gyermek oktatása, Pszichológia
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 104-105. ; ill. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Szakterület: 05. Társadalomtudományok
05. Társadalomtudományok > 05.01. Pszichológia
Feltöltés dátuma: 2022. ápr. 20. 15:07
Utolsó módosítás: 2022. ápr. 20. 15:07
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/75321
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet