A konstruktív versengés meghatározói magyar autópiaci szervezetekben

Salamon János; Makkai Alexandra; Turcsik Ádám; Orosz Gábor: A konstruktív versengés meghatározói magyar autópiaci szervezetekben. In: Szegedi pszichológiai tanulmányok : 2012. pp. 137-149. (2012)

[thumbnail of szegedi_pszichologiai_tanulmanyok_2012_137-149.pdf] Cikk, tanulmány, mű
szegedi_pszichologiai_tanulmanyok_2012_137-149.pdf

Letöltés (750kB)

Absztrakt (kivonat)

A kutatás a konstruktív versengés létrejöttében meghatározó jelentőséggel bíró motivációs, stratégiai és kontextuális tényezőket vizsgálta szervezeti környezetben. Autópiaci szférában dolgozó értékesítési tanácsadók és értékesítési vezetők vettek részt a vizsgálatban (N = 75). A résztvevők feladata egy versengési helyzet leírása volt, amelyet egy Likert-skálás kérdőív kitöltése követett. A kérdőívben a konstruktív versengés különböző tényezőire, valamint az azokra ható motivációs, stratégiai és kontextuális tényezőkre vonatkozó tételek szerepeltek. Az eredmények szerint a konstruktív versengés feltételeinek megteremtésében a legfontosabb tényezők a versengés élvezete, az ellenfelek versengésre vonatkozó belső motivációja, illetve a feladathatékonysággal és személyes fejlődéssel kapcsolatos motivációja. A stratégiák kapcsán a másik féllel való előzékenység játszik kulcsszerepet. A versengési szituációt illetően pedig meghatározó tényező a verseny folyamatának kontrollálhatósága, illetve az ellenfelek korábbi jó kapcsolata, ellenben a szűkös erőforrások negatív összefüggésben állnak a konstruktív versengés létrejöttével. A vizsgálat eredményei a versengéskutatás új paradigmáját (FÜLÖP, 2008) támasztják.

Mű típusa: Könyv része
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Szegedi pszichológiai tanulmányok : 2012
Dátum: 2012
ISSN: 1789-6061
ISBN: 978 963 9927 56 8
Oldalak: pp. 137-149
Sorozat neve: Szegedi pszichológiai tanulmányok
Nyelv: magyar
Kiadó: Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó
Kiadás helye: Szeged
Befoglaló mű URL: http://acta.bibl.u-szeged.hu/75315/
Kulcsszavak: Versengés, Motiváció, Autóértékesítés, Pszichológia
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 148-149. ; ill. ; összefoglalás magyar nyelven
Szakterület: 05. Társadalomtudományok
05. Társadalomtudományok > 05.01. Pszichológia
Feltöltés dátuma: 2022. ápr. 19. 15:19
Utolsó módosítás: 2022. ápr. 19. 15:19
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/75367
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet