Papír-ceruza és számítógépes tesztek eredményeinek összehasonlító vizsgálata

R. Tóth Krisztina: Papír-ceruza és számítógépes tesztek eredményeinek összehasonlító vizsgálata. In: Bölcsészműhely, 2009. pp. 125-136. (2010)

[thumbnail of bolcseszmuhely_2009_125-136.pdf] Cikk, tanulmány, mű
bolcseszmuhely_2009_125-136.pdf

Letöltés (1MB)

Absztrakt (kivonat)

The transition from paper-and-pencil (PP) to computer-based (CB) assessment has gained a growing interest in the last decades. This shift may lead to achievement differences. Several analyses did not find significant differences between students' PP and CB performance, however, a number of studies report substantial differences across media. This paper provides an overview about the nature and importance of CB testing. Then, the most important results of the first Hungarian pilot study exploring the medium effect are presented. The PP inductive reasoning test created by Csapó (1994) was administered to a sample of $`h graders (N=843). Few weeks later, the same items along with questionnaires for background variables in an online form were administered by means of the TAO platform. Analysis of the data showed that students performed significantly better at the PP test compared to the CB one. On the other hand, the subtest-level analysis highlighted various achievement differences e.g. the multiple choice items indicated better results in a CB environment and the subtests with open-ended items seemed easier in PP format. This paper presents the achievement differences based on background variables between genders and the relationship between computer use and standardized test scores.

Mű típusa: Könyv része
Egyéb cím: Achievement differences in traditional and computer-based testing
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Bölcsészműhely, 2009
Dátum: 2010
ISSN: 1789-0810
Oldalak: pp. 125-136
Sorozat neve: Bölcsészműhely
Nyelv: magyar , angol
Kiadó: JATEPress
Kiadás helye: Szeged
Befoglaló mű URL: http://acta.bibl.u-szeged.hu/75696/
Kulcsszavak: Tudásszintmérés - számítógép alkalmazása, Teljesítménymérés - számítógép alkalmazása
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 134-136. és a lábjegyzetekben ; ill. ; összefoglalás angol nyelven
Szakterület: 05. Társadalomtudományok
05. Társadalomtudományok > 05.03. Oktatástudomány
Feltöltés dátuma: 2022. máj. 17. 11:00
Utolsó módosítás: 2022. máj. 17. 11:00
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/75755
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet