Hazai élelmiszerek részaránya a magyarországi kiskereskedelmi láncok választékában = Share of domestic foods in the product range of Hungarian retail chains

Kasza Gyula and Bódi Barbara and Vajda Ágnes and Somogyi Adrienn: Hazai élelmiszerek részaránya a magyarországi kiskereskedelmi láncok választékában = Share of domestic foods in the product range of Hungarian retail chains. In: Élelmiszervizsgálati közlemények, (61) 2. pp. 636-645. (2015)

[thumbnail of elelmiszervizsgalati_kozlemenyek_2015_02_636-645.pdf] Cikk, tanulmány, mű
elelmiszervizsgalati_kozlemenyek_2015_02_636-645.pdf

Download (1MB)

Abstract

A kereskedelmi láncok kínálatának részletes vizsgálata azt mutatta, hogy szignifikáns előrelépés történt a hazai termékek részarányának változásában a vizsgált kategóriákban. Az elemzésbe vont 10 láncból 9 esetben növekedést mértünk, s mind a hazai, mind a nemzetközi láncok átlagáról is ez mondható el. A felmérés rámutat arra is, hogy egyes, magas hozzáadott-értékű termékkategóriák esetében (mint például a feldolgozott tejtermékek, vagy a sonka) rendkívül alacsony a hazai gyártók részaránya a kínálatban, amelyet feltétlenül fejleszteni szükséges. Úgy gondoljuk, hogy felmérésünk értékes visszajelzés a szakpolitikai döntéshozók számára, ésfontosinformációaterméktanácsok,szakmaiszövetségekésaversenyszféra szereplői számára a stratégiai döntéseik előkészítéséhez. 2014-ben a hazai előállítású élelmiszerek részaránya a kereskedelmi láncokban végzett felméréseink szerint 78,2% volt, amely a 2010-es adatokhoz képest 2,5%-os növekedést jelent. A hazai termékek részarányának növekedése élelmiszer-biztonsági szempontból is előnyös körülmény, hiszen esetükben a gyártó és forgalmazó vállalkozások a magyar hatóság számára könnyen elérhetők és ellenőrizhetők. Detailed analysis of the product range of retail chains showed that there had been a significant improvement in the share of domestic products in the categories analyzed. In the case of 9 of the 10 chains included in the study, an increase was measured, and this is also true for the averages of both domestic and international chains. The survey also showed that the share of domestic manufacturers in the product range is extremely low in the case of certain high added value product categories (such as processed dairy products or ham), which should definitely be improved upon. We think that our survey provides a valuable feedback to policy makers, and important information to product councils, professional associations and private sector stakeholders in making their strategic decisions. According to our surveys performed in retail chains, the share of domestically produced foods in 2014 was 78.2%, a 2.5% increase compared to 2010 data. The increasing share of domestic products is also beneficial from a food safety point of view, because manufacturers and distributors can be accessed and checked easily in their case.

Item Type: Article
Other title: Hazai élelmiszerek kereskedelmi részaránya = Share of the domestic products
Heading title: Kutatás-felmérés = Research survey
Journal or Publication Title: Élelmiszervizsgálati közlemények
Date: 2015
Volume: 61
Number: 2
ISSN: 0422-9576
Page Range: pp. 636-645
Language: Hungarian, English
Publisher: WESSLING Nemzetközi Kutató és Oktató Központ Közhasznú Nonprofit Kft.
Place of Publication: Budapest
Related URLs: https://acta.bibl.u-szeged.hu/78993/
Uncontrolled Keywords: Élelmiszerkereskedelem - Magyarország - felmérés, Élelmiszer-kiskereskedelem - Magyarország - felmérés
Additional Information: Bibliogr.: 645. p. ; ill. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Subjects: 02. Engineering and technology
02. Engineering and technology > 02.10. Other engineering and technologies
02. Engineering and technology > 02.10. Other engineering and technologies > 02.10.02. Food and beverages
Date Deposited: 2023. Jul. 05. 12:30
Last Modified: 2023. Aug. 26. 08:23
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/79040

Actions (login required)

View Item View Item